Hard werken = hard ontspannen

Hoe graag maak jij je huiswerk? Hoeveel uur besteed jij aan school? Vaak hoor ik van de jongeren met wie ik werk dat ze teveel tijd aan school besteden, omdat ze veel liever muziekmaken of chatten met vrienden of youtube afstruinen. Herkenbaar? Ik heb een snelle tip voor je: huiswerkplanning!

Mogelijk denk je: huiswerk plannen helpt mij niet. Al geprobeerd. Ik heb evengoed meer zin om van alles te doen i.p.v. huiswerk. Klopt. Snap ik. Maar: als je je huiswerk plant, en je aan die planning houdt, houd je tijd over! En plan leuk. Blok van 20 minuten, bijvoorbeeld, gevolgd door 10 minuten lol. En je houdt je aan beide blokken. Want na de volgende 20’, mag je nog eens 10’ je ‘andere bezigheid’ oppakken.

Het werkt verslavend, zul je merken. Als je je goed aan je planning houdt, werk je efficiënter, heb je goed je schoolzaken af en zorg je goed voor jezelf omdat je geniet van je pauzes. En je gaat ook merken: als je harder werkt, kan je beter ontspannen. Waardoor je harder kunt werken, weer.

Probeer het eens!

Xx, Pilar