Schoolwerk. Hoe moet je daar toch ooit mee verder, als je net een geweldige vakantie hebt gehad?! Misschien denk je: “hoe pak ik nu de draad weer op?! Hoe maak ik school leuker?! Hoe krijg ik mijn schoolwerk gedaan? Het gaat me nooit lukken!”. Dat is precies waar dit stukje over gaat. Je krijgt tips om van iets wat een vervelende verplichting lijkt/is, iets te maken waar je een goed gevoel van krijgt!

Hoe is jouw vakantie geweest? Heb je één week vrij gehad? Twee weken? Ben je weggeweest, of thuis gebleven om te chillen? Of misschien juist de kans gebruikt om wat te doen aan je schoolwerk? Misschien heb je wel urenlang liggen zonnen! Want het weer was er wel naar, de afgelopen dagen!

Wat je ook gedaan hebt, is het meestal lastig om na de vakantie weer aan de slag te gaan. Zeker wanneer je iets moet en eigenlijk niet eens zo graag wilt!

Oké, laat ik je alvast mijn 2 belangrijkste punten uit dit verhaal vertellen en daarna leg ik je e.e.a. wel verder uit.

Belangrijkstepunt 1: dit was de mei vakantie! Dat betekent dat je heel snel opnieuw vakantie hebt, en dan wel echt lang! Nog maar één laatste stukkie schooljaar! Één!

Belangrijkstepunt 2: iedereen, ook jij, krijgt steeds een nieuwe kans! Stel dat je het tot nu toe niet zo leuk hebt gehad, dit schooljaar; of misschien heb je het niet zo goed gedaan tot nu toe, met punten en zo. Je hebt steeds de kans om het opnieuw te proberen!

Het is ontzettend moeilijk om iets te doen wat je niet zo leuk vindt, of wat erg veel van je vraagt. Het is heel lastig om ergens aan te moeten beginnen terwijl je weet (= zelf denkt) dat je daar niet goed in bent. Wat doe je dan als je toch moet?! Als je de keuze niet hebt om het te laten zitten?

Just do it!

Je kunt niet anders, je moet! Waar je wel een keuze in hebt is in het hoe!

Afgelopen week hebben we een reünie gehad met alle jongeren die mee zijn geweest op ons Jongerenkamp Chill Retraite. Het was weer erg gezellig J Sommige van de jongeren hadden echt vakantie; anderen moesten onwijs veel doen voor school (met name 3 gymnasiasten, uit de 5e). Ik stond versteld van de hoeveelheid werk die ze eigenlijk nog deze vakantie af moesten krijgen. Écht veel. Ik heb erg veel bewondering voor hoe zij gewoon de schouders eronder zetten en doorgaan! En het zijn ook nog eens drie hele sociale toffe jongeren! Ik vroeg me af hoe ze het toch voor elkaar kregen, aan school doorwerken, beetje sociaal doen en beetje lol hebben tegelijk!

Dus ik heb het ze gevraagd! En dit is hun antwoord, als tip voor jou:

1. Al het schoolwerk erbij pakken en goed onderzoeken wat heeft prioriteit.
  2. Strak plannen én je strak aan de planning houden. Vergeet vooral niet om pauzes in te plannen.
  3. Let bij het plannen op een goede combi van leuk om te doen en minder leuk om te doen. Dat je niet urenlang alleen hele saaie dingen achter elkaar aan hoeft te doen.
  4. Zorg dat je voor de pauzes hele leuke dingen plant, dingen die je echt graag doet.
  5. Wees steeds bewust van het werk dat je verzet en van wat je allemaal afkrijgt. Voel je daar trots op! [hierover zeiden ze iets in de richting van: “oké, het is best frustrerend dat de lijst van wat je moet doen nog steeds enorm is, maar hé, alles wat je doet is wel af eh?!!”]
  1. Concentreer vooral op het gevoel van trots op jezelf (op het goed bezig zijn, op wat het werk dat je wel doet,…) en op het uitzien naar de volgende pauze.
  2. Zet je mobiel weg tijdens het werken en doe er wat leuks mee in de pauzes [bv. een snap van iets wat je gemaakt hebt of van een coole chillhouding of…].
  3. Plan elke dag iets met een vriend/in. Hoeft niet lang te duren, maar het is wel belangrijk. Misschien ’s avonds samen een serie kijken. Of een ijsje halen na het eten, bijvoorbeeld; duurt niet lang, het is leuk en je bent er echt uit.
  4. Houd steeds voor ogen hoe jij je gaat voelen als het allemaal af is; of als het zomervakantie is: dan kun je echt ontspannen want je hebt er hard voor gewerkt!

Ze vertelden mij dat ze met deze tips ervoor zorgen dat werken aan school toch een goed gevoel geeft, terwijl het gewoon een verplichting is. Zij zorgen ervoor dat ze zo uitkijken naar de pauzes dat ze er steeds met plezier naar toe werken.

Misschien denk je nu: “ja hoor, dit waren drie ijverige leerlingen; zo braaf ben ik niet hoor’. Klopt, het zijn waarschijnlijk wel hele ijverige brave jongeren, maar dat betekent niet dat hun tips niet bruikbaar zijn, toch?! Probeer het anders een week lang uit. Dat kan toch geen kwaad!

Leuker is nog om het samen met een vriend/in uit te proberen. Kan je elkaar erbij helpen! (En doe je weer iets sociaals, wat ook belangrijk was, toch?!).

Misschien denk je ook: “dit heb ik nooit gekund, wel eens iets in die richting geprobeerd om mijn schoolwerk te organiseren, nog nooit gelukt”. Maar hé, je mag het toch nog eens proberen?! Dat het eerder niet lukte, betekent zeker niet dat het nooit gaat lukken!

Want, van chagrijnen en klagen… wordt niemand beter. Zeker jij niet. En daarmee kom je niet van je schoolwerk af. Dus: geef het (opnieuw) een kans én: dit schooljaar duurt nog maar heel even!

Ik ben alvast trots op je J

Ben benieuwd of je hier wat mee gaat doen en wat je van het idee vindt. Laat gerust een reactie achter of mail ons.

Lieve groetjes van Pilar.