Je hebt er vast ook geen zin meer in, en toch moet je nog een paar weken volhouden tot de zomervakantie! Hoe doe je dat? Hoe zorg je dat je nog een week of twee, of één, of drie (?) volhoudt en er het liefst nog enig plezier aan overhoudt ook nog? Nou, door te focussen! Lees verder, als je zin hebt.

Écht alle jongeren die ik via de Geluksschool tegenkom, zijn nu ongelooflijk druk met school. Een groot aantal van hen zit midden in de toetsenweek. Je hebt er een aantal dat al klaar is, examen gedaan en zelfs op vakantie geweest (the lucky ones); maar voor een groot aantal geldt dat het nu super druk is. Verslagen, werkstukken, groepsopdrachten, presentaties, toetsen… Noem het maar op, of de deadline is nu. Je hebt er al een heel schooljaar op zitten, ook met druktepieken en nu mag je nog even knallen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het.

Maar wat ga je doen?! Balen, de hele dag door? Klagen, dat het zoveel is? Schreeuwen aan iedereen die het horen wil van hoe zwaar het is? Dat helpt niet. Of… het helpt misschien even, maar het lost je probleem niet op. De stapel opdrachten wordt er niet minder om, niemand gaat voor jou je toets doen.

Focussen, dat helpt. En nou moet je even goed opletten, want het komt best wel nauw 🙂 Sta even stil bij je plannen na deze mega-drukte. Wat heb je voor plannen waar je echt naar uitkijkt? Focus dáárop! Bedenk eens, dat als alle toetsen, opdrachten, verslagen, besprekingen… achter de rug zijn, je dan iets geweldigs hebt om te doen. Als je nu doet wat je moet doen, weet je dat je daarna lekker kan genieten. Eerst de inspanning, daarna de ontspanning. Én let ondertussen wel op dat je wel in het nu blijft! Focussen op iets in de toekomst heeft de valkuil dat je dan misschien minder let op wat je nu allemaal beleeft; dat mag natuurlijk niet gebeuren. Elke dag komt maar één keer langs, als je dan niet oplet, zou je zomaar iets gaafs gemist kunnen hebben. Dus: zet een stip op je horizon, dat je weet waar je het voor doet, dat je helpt om nu de dingen op je lijst afgevinkt te krijgen en wees bewust van wat je ondertussen beleeft!

Die stip op de horizon hoeft niet eens zo uitzonderlijk te zijn! Misschien ga je de middag na je laatste toets gamen met een vriend, of winkelen met een vriendin, of staat er een feest op de planning. Misschien kijk je wel uit naar een serie-marathon die je van jezelf mag houden. Dat kán voldoende zijn! Misschien ga je wel op vakantie met je familie of met een paar vrienden, dat is toch een gave focus?! Hoe gaaf is het om dat in het vizier te houden? Dat helpt je nu al vooruit! Ik moet hierbij steeds denken aan Sam Berns in een video die we bij de Geluksschool soms bij de workshops gebruiken: Sam heeft Progeria en dat betekent dat hij niet oud gaat worden. Hij vertelt in deze video heel mooi wat zijn levenshouding is en hoe hij er toch voor zorgt dat hij gelukkig is. Ergens zegt hij (rond 7’36” in de video): “ik probeer altijd iets te hebben waar ik naar uitkijk. Het hoeft niet groot te zijn, het kan een vakantie met familie zijn of wat hangen met mijn vrienden”. Als je in je drukke schema een kwartiertje de tijd hebt, is deze video van Sam Berns de moeite waard.

En terwijl je focust op datgene waar je naar uitkijkt, moet je wel blijven verbonden met het hier en nu. Als je naar school gaat voor een toets, hoor je vast wel iets leuks van deze of gene; er gebeurt vast iets grappigs terwijl je in de gang wacht of juist als jullie klaar zijn. Wees je bewust van deze kleine dingen ook! Want die geven ook de goede vibe om vol te houden en om nét iets meer geluk te ervaren.

Hoe ook, het komt neer op iets waar we het bij de Geluksschool vaker over hebben: hoe kijk je naar dingen en welke houding neem je ten opzichte daarvan? Je zult even door moeten nog, heel even; focussen op iets moois in de nabije toekomst én ondertussen alert zijn op het mooie van het nu, kan je even helpen doorbijten.

Zet hem op, in ieder geval! Veel succes!!