Selecteer een pagina

Keuzestrees of keuzekans?

Één ding is duidelijk: school moet. Of je het nou leuk vindt (dat hoop ik heel erg!) of niet; of je op het vmbo zit, havo of vwo; of je er beter in bent of niet zo goed: school moet. Een vervolgopleiding kiezen is best een ding, en zit je op het vmbo, mag je dat al op je 16e doen. Zit je op de havo of vwo moet je al op je… pak’m beet 14e, 15e, een vakkenpakket gaan kiezen. Yep, keuzevakken en profielkeuze. Dat is niet niets. Maar de vraag is: hoe ga jij ermee om?

Dit is één van de situaties dat je zou kunnen denken: ‘ooooh, arme ik, ik ben een slachtoffer van het systeem, moet je eens kijken wat er allemaal van me verwacht wordt en ik vind het allemaal niet leuk! Laat ik vooral iedereen weten dat ik het best zwaar heb’ (ik probeer mijn woorden enigszins uit te kiezen, dat ik niet ga vloeken of wat dan ook, al snap ik best dat je dat soms doet 😉 zou ik soms ook willen). Mensen om je heen willen je dan steunen, komen misschien met wat tips en hopelijk voel je je dan beter.

In dezelfde situatie zou je kunnen zeggen: ‘hé, dit is niet leuk!! Ik raak in de war met al die keuzes! Grrrr… eens kijken: wat weet ik al wel? Mh, nog veel te weinig. Maar ik kan eens op zoek naar een manier om tot een keuze te komen. Het is wel een mooie kans om bezig te zijn met mijn toekomst. Wat wil ik hiermee? Leuk om erover na te denken! Hoe gaan mijn vrienden ermee om? Kunnen we elkaar helpen om er toch wat leuks van te maken?’.

Want hé, alleen jij hebt de macht om te bepalen hoe jij met al die keuzes omgaat! Hoe gebruik je die macht? Welke keuze maak je? Raak niet in paniek en zie je kans. Want dit is wat al deze keuzes zijn: een kans! Een kans om zélf aan het roer te staan!

Neem je hem?

Liefs, Pilar