Vroeger mocht je al vanaf je 16e drinken. Alcohol drinken, wel te verstaan. En nu is er veel meer onderzoek dat aantoont dat alcohol echt schade toebrengt aan je brein zolang dit niet volgroeid is, dus is de wetgeving weer aangepast en is de leeftijd opgeschroefd naar 18. Tja, dat is best flauw als je net 16, 17 bent. Nog geen drank voor je. Of… toch wel? Ik ga in deze blog geen pleidooi houden over je aan de regels houden en echt niet drinken, dat het niet voor niets is dat de wet is aangepast, dat je maar verstandig moet zijn en je daaraan houden dat je… Nee, deze blog gaat eigenlijk over hoe je omgaat met groepsdruk.

Bij de Geluksschool gaat het om jongeren, dat weet je inmiddels vast wel. Nou, één van de jongeren die we regelmatig zien, is een paar dagen geleden 17 geworden. Het is een lief sociaal kind, dus had ze een groot tuinfeest gepland en maar liefst 40 andere jongeren uitgenodigd. Allemaal van school. Zij wordt zelf ook vaak uitgenodigd voor feestjes, dus weet ze heel goed hoe zo’n feest in zijn werk gaat. Wat er te eten is en wat er te drinken is. En dan wordt de bewuste feestgever 16 of 17 en wordt er alcohol geschonken. Op alle feestjes waar ze heen gaat, vertelde ze. Allemaal. Ze geeft zelf niet veel om alcohol, vertelde ze, maar neemt af en toe wel een cola-met-iets-geval. Ze vindt het lekker, zegt ze, maar kan ook goed zonder.

Nu kwam haar eigen feestje en mocht ze van haar ouders toch géén alcohol schenken. Daar zit je dan. Zelf hoefde ze ook niet zo nodig, zei ze, maar ze zat wel ontzettend met wat de gasten ervan zouden vinden. Ze vertelde dat ze met haar ouders in gesprek was gegaan over waarom ze eigenlijk wel graag alcohol zou willen hebben op haar feestje: sommige kinderen (de meeste, naar haar idee) zijn ervan overtuigd dat je niet kunt dansen of echt lol hebben als je niets op hebt. Dan voelen ze zich te opgelaten, schamen zich, wat dan ook. Haar gasten zouden haar feest dan (misschien) wel heel stom vinden. Of haar zelfs, of haar ouders. Of allebei. Nou ken ik haar ouders inmiddels ook goed en ik weet dat het redelijke mensen zijn. Naar mijn idee staan ze prima open voor ideeën van hun kinderen. Maar dit was geen optie. Hun nee was duidelijk. Zij maakten zich ook zorgen over het zwembad in de tuin. Wat gebeurde er als iemand te dronken het hele koude water inging? En wie was er dan verantwoordelijk voor? De jarige? Zij, als ouders? Uhhh… Hun dochter had graag dat ze vooral wegbleven, dus hoe konden zij in de gaten houden wat er met de drank en het zwembad gebeurde? Die ouders waren stellig: nee, geen alcohol.

De jongere waar het om gaat, zei dat ze het best lastig vond dat haar moeder tegen haar gezegd had: ‘dit is ons besluit; hebben jouw vrienden er moeite mee, gaan ze een punt maken van het feit dat er geen alcohol is, kan je je ook afvragen of dit dan vrienden zijn die je wilt’. Ze was er soort van in shock. Want als iemand tijdens het feest inderdaad een issue ging maken van dat er geen drank was, wat zou zij zelf vervolgens van die persoon vinden? Ze had geen zin in gepieker over wat ze allemaal van haar vrienden vond, maar zei dat ze ergens toch bang was voor een mogelijke teleurstelling. Van wat ik van haar begreep, had ze zoiets van: ‘he, hallo, of het leuk wordt of niet, is toch aan jezelf om te bepalen? Je bent toch niet afhankelijk van wat er in je glas zit?’

Ik was dit met haar aan het bespreken, toen een ouder van één van de andere jongeren binnenkwam. We gingen met z’n allen door op het onderwerp. Die ouder die net binnen was zei ergens tussendoor tegen mij: ‘het verbaast mij dat ze het feest door laat gaan! Ik ken genoeg jongeren die in deze situatie de boel af zouden blazen’. Maar nee hoor, onze dame ging ervoor staan. Feest ging door en ze zou zien wat het haar bracht.

🙂 Gisteren sprak ik haar. Het was een geweldig feest geweest! Ze hadden ontzettend veel lol gehad en niemand had geklaagd over drank, of de afwezigheid ervan. Ze straalde helemaal. Was trots op haar vrienden, op zichzelf, blij met haar ouders zelfs. Het was super goed gegaan en ze hadden het drinken niet eens gemist! Ze vertelde dat het weer niet eens bijzonder warm was geweest, maar dat ze allemaal genoten hadden van het zwembad en het zitten bij het vuurtje. Ja, ze was echt helemaal happy.

Dus ik weer trots op haar. Want ja, wat doe je wanneer je van je ouders iets niet mag maar je vrienden iets heel anders van je willen, of, beter gezegd, wanneer jij denkt dat ze iets heel anders willen? Tof als je het dan in ieder geval aangaat!

Oh ja, ik vond die gedachte van haar ook zo leuk, van: ‘je bent toch niet afhankelijk van wat er in je glas zit?’. Klopt toch? Jij bent wie jij bent en je kunt je wat losser voelen als je iets ophebt, maar je laat dát toch niet bepalen of je plezier hebt of niet? Dat bepaal je zelf, niet jouw glas!

Oké, dat was het voor nu. Reacties zijn welkom!

Lieve groetjes,

Pilar