De gouden tip om goed te slapen!

Ja hoor, wij van de Geluksschool hebben hem: de gouden tip om goed te slapen! En we gaan hem met je delen, omdat we het je gunnen (Dit komt trouwens vaker voor bij de Gelukschool: we gunnen anderen, de wereld, zoveel goeds! Dat voelt super geweldig!). Dus, in de blog van vandaag: dé tip om echt goed te kunnen slapen!

Goed slapen is ontzettend belangrijk. Dat heb je vast al gemerkt: als je goed slaapt, voel je je fitter en dat is direct te merken aan hoe happy of depri je bent. Toch? Slaap je niet goed, voel je je moe en futloos en is het erg lastig om je stemming een beetje positief te houden. Slaap je één nacht niet goed, is het echt niet erg. Zeker als je uit bent geweest of je hebt erg veel lol gehad met vrienden de nacht ervoor, voel je je prima. Misschien zelfs zo enthousiast dat je het prima redt. Misschien gaat twee of drie nachtjes achter elkaar niet slapen, ook best. Gewoon een keertje bijtanken, wat uitslapen, en je bent er weer. Maar als je echt consequent te weinig slaapt, of wel je uren maakt maar je slaapt niet goed genoeg, dan ga je dat echt merken.

Sommige mensen hebben ernstige slaapproblemen. Veel volwassenen zoeken hulp om slapeloosheid tegen te gaan. Ik heb daar gelukkig geen last van! Als jij écht te weinig slaapt en wanneer je slaapt niet echt ontspant, als dat echt een serieus probleem is bij jou, doe je er goed aan om hulp te zoeken. Bespreek het eens met je ouders en misschien is een bezoekje aan de huisarts wel een goed idee.

Maar als je gewoon, net als alle jongeren (en heel veel volwassenen!) op aarde, af en toe niet goed slaapt, als je merkt dat je niet uitgerust wakker wordt, als je denkt dat je met beter slapen je nét wat fitter zou kunnen voelen, is dit de tip der tips:

BESTEED AANDACHT AAN WAT JE OVERDAG DOET!

Klinkt misschien wat gek. Ik leg het je uit.

Wanneer je ’s avonds op bed gaat liggen, na een drukke dag, doe je je lamp uit, schakel je alle prikkels uit en je wacht op bed tot je in slaap valt. Ik hoop voor je dat dat lekker snel gaat, dat je zo vertrokken bent.

Het kan gebeuren dat je in je bed ligt en je dan pas de kans krijgt om je dag eens door te nemen: hoe alles gegaan is, wanneer het leuk was, wanneer minder. Wat je gedaan hebt en hoe je dat gedaan hebt. Wat je graag anders gedaan zou willen hebben. Wat je nog moet, wat je niet mag vergeten. Herkenbaar?

Het zal je niet verbazen dat ik je adviseer om (meer) aandacht te besteden aan alles wat je overdag doet. Aandacht besteden aan alles klinkt misschien wat zwaar, misschien lijkt het niet haalbaar. Je kunt het in stukjes delen!

Denk bijvoorbeeld aan je huiswerk: je bent lekker bezig, streept dingen af van je lijst en ineens ben je er helemaal klaar mee en denk je iets in de richting van “uuhhh… ja, ik ben er nu wel klaar mee, ik doe deze opdracht niet; ik maak dit niet af”. Heb ik ook wel eens gedaan hoor, op zich niets mis mee. Alhoewel… dit zijn nou vast de dingen die door je hoofd spoken als je ’s avonds in bed ligt. Dan wringt het ergens dat je het toch niet afgemaakt hebt. Tuurlijk kan je ervoor kiezen om een keer een opdracht niet af te maken, maar wees je wel bewust van hoe anders het voelt, wat de gevolgen zijn, als je ’s avonds probeert te slapen.

Denk ook aan het contact met je klasgenoten, een ander voorbeeld. Misschien is er bij jou in de klas iemand die niet zo goed in de klas ligt, of iemand waar vaker grapjes over gemaakt worden. Misschien doe jij daar niet aan mee. Of misschien wel. Onderzoek een keer wat het met je doet als je er niet aan meedoet, of als je het een keer voor hem/haar opneemt. Het punt is, wanneer je niet trots bent op jouw gedrag ten opzichten van anderen, kan dit ook iets zijn wat ’s nachts onrust geeft.

Wie weet ben jij iemand die altijd zijn/haar opdrachten helemaal afmaakt en die absoluut nooit mee zou grappen over een klasgenoot en het juist altijd voor anderen opneemt. Zoek dan eens uit waar jij een blijer gevoel over jezelf mee kunt scoren. Huiswerk en vriendelijkheid in orde, check hoe jij met je kamer omgaat; zou jij je blijer met jezelf voelen als je wat vaker aandacht besteedt aan je kamer? Of aan je taken in huis? Relatie broertjes / zusjes?

Ik hoop dat jij begrijpt dat wat ik hier beschreef voorbeelden zijn. Waar ik naartoe wil, is dat je, met aandacht besteden aan hóe je dingen doet door de dag heen en wát je doet (en wat je laat!), je veel rust in jezelf kunt creëren en dat helpt gegarandeerd bij het slapen!

Probeer het een dag bewust: je staat op en neemt het besluit om vriendelijk te zijn (bijvoorbeeld) en om al je huiswerk af te maken. Gedurende de dag ontmoet je mensen en je staat er echt even bij stil dat je vriendelijk doet vandaag. Misschien iets leuks tegen de ander zeggen, misschien een glimlach. De hele dag. En dan kom je ’s middags thuis en je gaat daarmee door. Je vader is thuis en schenkt misschien een kopje thee voor je in, of jij biedt een keer aan om voor hem een kopje thee in te schenken. Stel.

En je gaat netjes aan je huiswerk zitten en je maakt echt alles wat je eigenlijk vandaag moet doen. Keurig alle opdrachten.

Onderzoek dan, als je eenmaal op bed ligt, hoe je je dan voelt. Maakt het iets uit? Voel je je anders dan andere dagen? Realiseer je in ieder geval dat het tof is wat je gedaan hebt; merk op dat het best heel leuk is om aandacht te besteden aan hoe vriendelijk je bent. Hoe voel je je over je schoolzaken? Één ding weet ik heel zeker: je gaat hier niet slechter van slapen! Ik weet zeker dat het een positieve invloed heeft en ik hoop dat het zelfs duidelijk merkbaar is!

Ik ben erg benieuwd wat het je brengt. Voel je vrij om een reactie achter te laten en om vrienden en vriendinnen van je deze tip te geven (je vindt onderstaand de knop om te delen).

Goed, dat was het weer!

Lieve groetjes,

Pilar.

 

Pilar.

Pin It on Pinterest

Share This

Delen?