Afgelopen weken zijn drukke weken geweest voor de Geluksschool (tof, tof, tof! Hier start mijn dankbaarheid). We hebben workshops verzorgd in het kader van de Geluksweek in Eindhoven en we zijn drie dagen op kamp geweest, met het Jongerenkamp Chill Retraite.

Er moest veel worden voorbereid. Goed afstemmen wat de behoeftes waren van de deelnemers van zowel het ene als het andere, juiste inhoud zoeken, juiste vorm eraan geven. En dan doen. En het waren geweldige activiteiten, allebei. Wat ik het geweldigst vond, en vind, is mijn gevoel nu: dankbaarheid!

Nou is dankbaarheid altijd wel één van mijn focussen. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat bewust dankbaarheid voelen (mede) ervoor zorgt je meer geluk gaat ervaren. Niet alleen op het moment dat je je bewust bent van die dankbaarheid, maar blijvend (Emmons & Mc Cullogh, 2003). Samen met het bijhouden van een dagboek, fysiek actief zijn, meditatie en vriendelijk zijn naar anderen. Dus dankbaarheid vind ik belangrijk.

Tijdens zowel de workshop Gelukzoeker als tijdens het Jongerenkamp Chill Retraite, speelde dankbaarheid een belangrijke rol. Wat ik heel bijzonder vond is hoe de deelnemende jongeren reageerden op mijn voorstel om meer te gaan focussen op waar je dankbaar voor bent. Het idee werd super goed ontvangen!

Bij de evaluatie van het Jongerenkamp Chill Retraite, werd het benoemen en bewust zijn van waar je dankbaar voor bent, genoemd als één van de dingen die jongeren zouden proberen dagelijks toe te passen. Het viel al in de loop van het kamp op dat er steeds meer was om dankbaar voor te zijn; de jongeren konden steeds makkelijker benoemen waar ze dankbaar voor waren. Het punt is: hoe vaker je je bewust bent van de leuke dingen in je leven, hoe makkelijker het wordt om leuke dingen op te merken. Let er maar eens op!

Probeer het eens: je krijgt één week lang elke avond een herinnering op je telefoon: “dankbaarheden” en dan bedenk je drie dingen waar je dankbaar voor bent (ik noem een paar voorbeelden: de zon die ik op weg naar school voelde; het lachen met Sara tijdens de pauze; dat ik mijn kamer eindelijk heb opgeruimd; mijn nieuwe spijkerbroek…). Minimaal een week lang. Je zult zien: de eerste dag moet je er misschien wat langer over nadenken, maar het zal zeker met de dag makkelijker worden. En misschien heb je halverwege de week al, dat je in de loop van de dag spontaan denkt: ‘hé, dit is leuk, daar ben ik dankbaar voor’. Het zou goed kunnen dat het gevoel jou goed bevalt en dat je de herinnering nog een week laat staan en misschien heb je hem daarna niet eens meer nodig. Maar stel: het bevalt. En je gaat inderdaad vaker leuke momentjes opmerken. Kleine dingen. Dan voel je je zeker weten happier na een poos.

En zo is dankbaarheid op dit moment voor mij niet alleen iets wat ik een paar keer per dag opmerk, maar een soort van basisgevoel. Het harde werken van de afgelopen weken pakte heel mooi uit. Samen met een aantal leden van de adviesraad, verzorgden we een positieve workshop tijdens de Geluksweek van Eindhoven. Hoe cool is het om de adviesraad bij de workshop te hebben! En het was gaaf om te merken dat een aantal van de aanwezige jongeren wat weerstand voelde aan het begin van de workshop (wat ik overigens prima snapte!) en dat ze vervolgens met een goed gevoel en waardering weer naar huis gingen. Daar ben ik dankbaar voor. Dat er zulke mooie jongeren zijn!

En het Jongerenkamp Chill Retraite werd nog positiever ontvangen dan ik (wij!) ooit had durven verwachten: de groep was zeer enthousiast en geraakt. Door elkaar en door de inhoud van het kamp. Waauw, hoe gaaf! Daar ben ik zeker dankbaar voor.

Dit gevoel van dankbaarheid geeft mij een soort van positieve basis om verder te werken aan alle plannen van de Geluksschool. Ben jij benieuwd wat die allemaal gaan brengen? Like onze pagina op Facebook (facebook.com/geluksschool) of volg ons op Instagram: ben je meteen op de hoogte.

Oh ja, wil je ons vertellen hoe het gaat met je dankbaarheden? Mail ons, leuk! info@geluksschool.nl